CASPAR BROTZMAN MASSAKER
Koksofen
(Rough Trade, 1993)

Koksofen je naslov četrtega albuma nemškega kitarista Casparja Brotzmana pod imenom Massaker. Caspar je sin v določenih krogih cenjenega free jazz saksofonista Petra Brotzmana in kot se za prepad med generacijami spodobi, sin tolče tršo linijo glasbenega izraza. Ta še zdaleč ni omejen le z znanimi in uveljavljenimi fuzijami sodobnega rocka, ampak se Massaker sprehajajo po samosvojih zvočnih poljih.
V ospredju je svobodna kitarska igra Casparja Brotzmana. Njegovo igranje je intuitivno in je osnovano na zvočnih zmožnostih električnega instrumenta. Posamezne teme običajno uvede komaj slišno podrhtavanje žic in brnenje do konca odprtega kitarskega ojačevalnika. Iz ozadja se prikrade napeto ritmično podlaganje in pritajena recitacija v nemškem jeziku. Socialni in politični položaj v združeni Nemčiji je glavna tema pripovedi Casparja Brotzmana. Prvotno navdušenje se duši v novonastali situaciji in Massaker ozvočujejo notranji nemir. Nenadno izbruhnejo v silovit zvočni vihar, ki trga, lomi in ruši pravila običajnega popularno glasbenega stopnjevanja. Basist Eduardo Lopez in bobnar Frank Neumeier ostajata v artikuliranih okvirih, kar pušča odprt prostor za kitarske improvizacije. Primerjava z Einsturzende Neubauten se ponuja sama po sebi, a Massaker bežijo še dlje iz vnaprej določenih zvočnih struktur in se nemalokrat približajo samemu robu obvladljivosti lastnih instrumentov. In konec koncev, v rocku je vedno šlo za prekoračevanje uveljavljenih pravil, za širjenje izraznih možnosti onstran akademske zategnjenosti in estetskih norm. Dodatno vrednost daje plošči Koksofen podatek, da je vse delo v studiu potekalo praktično v živo in v enem dahu. Večletno skupno muziciranje je pač rezultiralo v kompleksni igri, ki izžareva primarno energijo in predanost. Primarno prepuščanje instinktu je morda še najboljša oznaka početja tria Massaker, končnnčno jo potrjuje tudi slikarija na ovitku, ki nadaljuje linijo prejšnjih izdelkov skupine. In še enkrat povzemanje primitivnih risb pradavnih civilizacij meri na primerjavo z zgodnjimi deli Einsturzende Neubauten. Tako najavljeno in prav v kratkem obelodanjeno sodelovanje Casparja Brotzmana in F.M.Einheita niti ne čudi. Ponudita lahko čudovite stvari.
(GM)

Janez Golič