maj 2024
V majski inventuri najprej opozorimo na svež album Barryja Adamsona, kar osem let je minilo od njegovega prejšnjega albuma. Podobno dolg premor si je vzel tudi Mick Harvey, kaj šele Beth Gibbons, ki je samostojni album Lives Outgrown objavila 16 let po zadnjem albumu Portishead. Zato pa je glavni avtor glasbe pri Portishead, Geoff Barlow, brez najave izdal četrti album svojih Beak>. V Franciji delujejo Aquaserge in se predstavljajo že s svojim sedmim albumom La Fin de l'Economie. Še drugi album po vrnitvi sta objavila Arab Strap, čeprav sta pred 14 leti trdila, da sta sklenila skupno pot. Na Poljskem pod okriljem agilne založbe Gusstaff deluje trio Polski Piach, tokrat se predstavljajo z analogno posnetim albumom Anomalia. Ostaneta še dva posebneža, oba izpod okrilja kanadske založbe Constallation; Kee Avil je objavila drugi samostojni album, Eric Chenaux pa se predstavlja v triu. V retromaniji dvojni kompilacijski album dua Gastr Del Sol in še tretji posthumno izdan album Alana Vege, še enkrat s posnetki narejenimi v drugi polovici 90. let. Leta naredijo svoje in s tem povezane tegobe in težave vsak rešuje po svoje. Barry Adamson je mnogo tega eksplicitno izpovedal pred tremi leti v knjižni biografiji Up Above The City Down Beneath The Stars. Tu je zapisano vse tisto, kar je tako ali drugače uglasbljeno na njegovih desetih albumih, še najbolj celovito prav na aktualnem Cut To Black. Vsaj na začetku je kazalo, da bo njegova glasbena pot usmerjena v glasbo za film. Njegov prvi album iz leta 1989, Moss Side Story, je večinoma inštrumentalen in je glasba za umišljen film noir. Tudi kasneje je na albume rad uvrščal „filmske“ odlomke, ki so učinkovito povezovali vokalne pesmi. Kasneje je to dvoje ločil; še vedno je ustvarjal glasbo za film, a redni albumi so bili izključno vokalni. Nenazadnje je glasbeno pot začel v novovalovskih Visage in kasneje še v The Bad Seeds. Cut To Black nadaljuje to vokalno linijo. Na tem področju se ni spremenilo nič bistvenega. Še vedno je podlaga poudarjeno plesno-funky, spremlja jo odrezava orkestracija in sugestivno petje samega Barryja Adamsona. Tudi v besedilih in sporočilih vse „po starem“; umori iz strasti, boj med dobrim in zlim, verska vprašanja, dvomi, zaklinjanja... pa vendale se zdi, čeprav je mnogokrat dvoumen, da se teh vprašanj ne loteva več z vso resnostjo, ampak z zdravo distanco, nekako pomirjen in zadovoljen je. Osebno bi si želel nekaj „starih“ odklonov, izletov v tista srhljiva filmska doživetja, več suspenza, drame... Tako pa imamo 10 solidnih pesmi, brez izrazitih „hitov“, a tudi brez balasta. Nekatere so kot da smo jih že nekje slišali, kar je po vseh teh letih ni presenetljivo. Barry dela po svoje.
Še en nekdanji član The Bad Seeds je po dolgih letih objavil svež album. Vendar Mick Harvey vmes ni le počival, tudi on je pisal glasbo za film, lani je pomagal mehiški pevki in režiserki Amandi Acevedo na albumu Phantasmagoria in Blue, marsikje je vskočil kot producent... A uradno velja, da je Five Ways to Say Goodbye njegov prvi samostojni album po sedmih letih, pa še tisti je bil četrti del serije tribute to Serge Gainsbourg. Tudi Five Ways To Say Goodbye vsebuje predvsem priredbe, čeprav Harvey sam temu oporeka. To niso "dobesedni" prepisi izvirnikov, ampak jim je Mick vtisnil močan osebni pečat. Dejansko vseh 12 pesmi zveni "enakovredno", vse preveva žalobni ton ob skoraj komorni orkestraciji, nevsiljivimi potegi po kitarskih strunah in racionalni igri klavirja. "Koncept" pravzaprav razkrivajo njegove pesmi; v When We Were Beautiful & Young se poetično spominja starih dobrih časov brezskrbnosti, v video posnetku pa naniza fotografije iz svoje mladosti in jih križa s fotografijami svojih že preminulih prijateljev, znancev in glasbenih kolegov. Tistih, ki se niso znali ali hoteli prilagoditi in so raje izbrali nomadsko življenje glasbenika. Večinoma so se njihova življenja končala mnogo prezgodaj.
Tudi Beth Gibbons se nikamor ne mudi. Portishead bolj ali manj mirujejo, že dobrih 20 let je od njenega sodelovanja z Paulom Webbom (aka Rustin Man, ex Talk Talk), nazadnje je objavila album s Poljskim državnim simfoničnim orkestrom, še ta posnet kar v živo, šlo je za prirejeno slovito 3. simfonijo Henryja Goreckega, in vmes je počasi pripravljala prvi samostojni album. Pravzaprav je za deset pesmi na albumu Lives Outgrown potrebovala dobrih 10 let, že zato smo bili toliko bolj na trnih
V tančico skrivnosti je zavito vprašanje, zakaj Portishead (še) niso objavili četrtega albuma, čeprav je njihov glavni avtor glasbe Geoff Barrow ves čas aktiven s projektom Beak>? Morda zato, ker se prav Geoff želel odmakniti od pritiskov glasbene industrije in raje deluje po svojih načelih. Prav zato je četrti album Beak> izšel brez predhodne najave, brez promocijskega načrta, brez „singla“, ki bi najavljal album >>>>.
Podobno velja za Aquaserge. Zapeljivo francosko petje Audrey Gineste hitro zavede, pomislimo, da so njihova glavna oporna točka Stereolab. Ampak po tem z vsako naslednjo pesmijo na albumu La Fin de l'Economie kažejo, da je njihov domet širši in globji. Če so njihove pesmi na površini resda spevne, spodaj kar žubori od raznorodnih vplivov in pristopov. Že z naslovom albuma sporočajo, da njihovo početje nima ničesar skupnega z logiko ekonomije, čeprav se zdi, da bi z lahkoto nekatere te pesmi speljali bližje sredinskemu okusu. To tudi na sedmem albumu ni njihov namen ne v užitek. Ko sta se Aidan Moffat in Malcolm Middleton leta 2006 po desetih burnih letih razšla kot Arab Strap, sta obenem izjavila, da nikoli več ne bomo dobili nove glasbe pod tem imenom. Da so bile to pesmi o težavnem obdobju odraščanja, da sta to prerasla, sedaj so tu druge tegobe in vsak zase bo pač imel svojo glasbeno pot. In ker njune posamične glasbene poti niso bile posebej uspešne, ne komercialno ne kritiško, sta popustila. Najprej sta potipala teren s povratniško koncertno turnejo, pred tremi leti še s povratniškim albumom As Days Get Dark. Ta album je pokazal, da tegobe ostajajo, le narava teh se spreminja. Aidan Moffat se jih loteva z isto mero cinizma in prezirljivih opazk, pa tudi resignirano, ponižno, z razočaranjem. Tudi na aktualnem albumu I'm Totally Fine With It Don't Give a Fuck Anymore se ni prav dosti spremenil, čeprav trdi, da so Arab Strap sedaj nekaj povsem drugega. Ohranja poudarjen škotski naglas, ohranja obliko pesmi, z recitacijo verzov in sladko zapeljivim refrenom. In podobno kot Beth Gibbons bi sam hitro zapadel v kalup, če ga ne bi podpiral Malcolm Middleton s fascinantnim arzenalom glasbenih rešitev. Uvodna Allatonceness je izvedena v slogu polnokrvne rockovske skupine, že naslednja Bliss je amputirani tehno, Sociometer Blues nabrit funky groove, še akustična balada se najde vmes. In nikoli, prav nikoli ni občutka, da je glasba narejena izven vokalne interpretacije. Moffat in Malcolm sta kot rit in srajca; Moffat je rad malce nespodoben, Malcolm to kdaj prikriva, kdaj odkriva. Po potrebi. Še posebej v času vsesplošne korektnosti.
„Svaki čovjek ima svoj blues“, je že davno tega pel Marko Brecelj. Svojo različico zgolj igrajo tudi Polski Piach, poljska zasedba, ki ga predvodi kitarist Patryk ‘Wydmo’ Zakrocki. Trilogijo, ki sta jo začela albuma Poludnie in Polnoc, sedaj zaokrožuje album Anomalia. Zemljepisni in časovni termin gresta še bolj v abstrakcijo, njihov blues, ki se napaja tako iz podsaharske Afrike, Delta bluesa in nenazadnje črpa iz poljskih ravnic, je sedaj zminimiziran na trio. Ob Patryku Zakrockem sta še Piotr Melech na basovskem klarinetu in Piotr Domagalski na ljudskem čelu. Brez tolkal in praktično inštrumentalno je njihovo izvajanje še bolj raziskovalno, iz bluesa brez težav zavijejo v moderno komorno klasiko ali improvizirajo na robu tišine. Igrajo bolj zase, le sami vedo, kam jih bo vsakič odpeljalo muziciranje.
Znana krilatica pravi, da ima avtor za prvi album na voljo 20 let časa, za drugega pa komaj leto dni.
Kanadska umetnica Kee Avil ni šla tako daleč, je pa priznala, da je album prvenec Crease iz leta 2022 resda pripravljala tri leta. V to je vštela temeljito studijsko delo, nenazadnje je producentsvo njena druga "služba". In če je že imela na voljo ves čas v snemalnem studiu, zakaj ga ne bi izkoristila?
Že precej dlje je glasbeno aktiven Eric Chenaux. Vpet je bil že v mnoge glasbene zasedbe, nazadnje se je ustalil v lastnem triu, ki ga dopolnjujeta še njegov dolgoletni sodelavec, klaviaturist Ryan Driver in Philippe Melanson, mojster elektronskih tolkal. V tej postavitvi so nedavno izdali drugi album Delights Of My Life, še kar za založbo Constellation. RETROMANIJA
Še v kreativnih sferah se je udomačila zavajajoča propaganda. Pred nekaj meseci nas je založba Drag City bombastično obvestila, da je po 25 letih tišine na vidiku nov album projektne skupine Gastr Del Sol. Kaj? Je mogoče, da sta se David Grubbs in Jim O'Rourke po vseh teh letih pobotala in pripravila skupno muziko? Ne, prehitro smo upali. Sploh ne gre za novo gradivo, na dvojnem albumu We Have Dozens of Titles je zbranih vrsta redkih posnetkov, sicer posejanih po singlih in kompilacijah širom sveta, vmes pa imamo za dobro mero še doslej neobjavljen koncertni posnetek s prav zadnjega živega nastopa v Quebecu leta 1996. Glede na vrsti red, bi sklepal, da je zbirko urejal Jim O'Rourke, ki rad preseneča in nas napeljuje na praskanje po glavi. Zakaj so koncertni posnetki posejani brez očitne logike med studijskimi? Zakaj ne studijski skupaj, koncertni skupaj? V digitalnem svetu je sedaj lažje, hitro si razporedimo posnetke po lastni želji.
Že praktično od začetka sedemdesetih prejšnjega stoleta sta po newyorških placih strašila Suicide; Martin Rev – klaviature, Alan Vega – vokal. V tej zasedbi se nista vklopila v nobeno sceno, šele po objavi albuma leta 1977 so se odprli določeni kanali, vrstile so se kritiške hvale in pokloni s strani glasbenikov iz obrobja. K temu nista pripomogli zgolj njuna edinstvena sporočilnost in forma, temveč sta z leti igranja oblikovala nekaj pesmi, ki so postale takorekoč „novovalovske“ klasike – Ghost Rider, Cheree, Girl, Frankie Teardrop... S premori sta Suicide objavila še nekaj albumov, a skoncentrirane vsebine prvenca nista več dosegla. Alan Vega se je vmes poskusil samostojno, bolj v slogu elektro rockabillyja, nenazadnje je bil velik ljubitelj Elvisa, a več kot hipnega uspeha s pesmijo Jukebox Babe mu ni uspelo. Počasi in zanesljivo je drsel v obskurnost.
Foto/Photos: (Rock Obrobje, 10. junij 2024) Janez Golič |