KRAFTWERK
Križanke, Ljubljana
24.maja 2004
30 let je v hitro razvijajoči se moderni družbi relativno dolga doba. V tem času je popularna glasba prešla že kar nekaj stanj, gibanj, trendov… Temelje marsikaterega dela tega so položili prav Kraftwerk, in danes, če že niso obrnjeni v prihodnost, vsaj dovolj adekvatno ozvočujejo sedanjost, oziroma, tisto prihodnost, ki so jo sami vizionarsko napovedali.
Njihov nastop v ljubljanskih Križankah je bil kar prerez njihovega dosedanjega (pop) ustvarjanja, kar pomeni, ozvočen in upodobljen prerez moderne dobe, uglasbljen z elektronskimi instrumenti, vizualiziran s projekcijami na platno čez celotno širino odra. Prav za vsako pesem so pripravili videospot, računalniške animacije vseh poglavitnih aspektov njihovih zanimanj. Te vizualije so bile še kako pomemben del njihove prezentacije, saj sami štirje, praktično negibni osebki na odru, ne bi zmogli pritegniti pozornosti polnega avditorija. Ostala osvetlitev odra je bila malodane asketska, prečiščena, a nadvse dopadljiva in efektna. Navkljub dobri dve uri dolgemu programu je večina kot hipnotizirana spremljala 'dogajanje' na odru.
Kraftwerkov pop koncept se kaže že v postavitvi na odru. Kraftwerk so (spet) štirje, čeprav sta Ralf Hütter in Florian Schneider poglavitna člana, a v živo sta tudi pomočnika prispevala enakovredni delež, če odštejemo Ralfovo vokodizirano petje. Niti z izborom skladb niso presenetili; pravzaprav so ponudili točno tisto, po kar je prišla večina obiskovalcev. Ni manjkala nobena Kraftwerkova uspešnica, še dodatka občinstvu ne bi bilo treba izsiliti, saj je bilo povsem jasno, da bo The Robots nujni del programa.
Kraftwerk se med nastopom praktično niso gibali, skoraj nepremično so strmeli v računalniške ekrane, hladno upravljali s tipkami in gumbi na komandni plošči oziroma klaviaturami. Pa vendarle, Kraftwerk so dejansko igrali, dodajali, spreminjali, pravzaprav je bil manjši del njihovega izvajanja prepuščen znanim matricam! 'Živi presežek' je prišel najbolj do izraza v podaljških skladb, posebej v znameniti Autobahn (originalno dolgi 23 minut). Tu so si Kraftwerk lahko dali duška, vključili še zvočnike na vrhu avditorija in z zvokom zapolnili celoten prostor. Še kako pomembna je bila natančnost izvedbe, nastavitev in uravnavanje vseh parametrov. Digitalna obdelava zvoka sicer ponuja neslutene možnosti, a tudi kaj hitro uide iz nadzora.
Za vse nejeverne (se morda sami počutijo nekoliko krive za vtis blefiranja), so se vsak posebej predstavili še v solističnih točkah ob stalno mutirajoči Music Non Stop. Vsak posebej je imel možnost pokazati, kaj pravzaprav dodaja, spreminja, kako manipulira, kaj zna. In po svoji točki se je poslovil z odra, ostal je le še osnovni vzorec, tisti minimum, ki drži skladbo.
Ob vsej prislovični nemški zadržanosti, sem dobil občutek, da Kraftwerk potrebujejo občinstvo. Da jim dober odziv spodbuja in godi. Da je zahvala ob koncu prišla spontano, iz srca.
Kraftwerk so še vedno aktualni. Previdno, da ne bi izgubili razpoznaven smisel za melodijo, se posodabljajo, rearanžirajo, celo angažirajo (v skladbi Radio Activity se besedilo dotakne novih žarišč sevanja) in to jim bo lahko uspevalo še kar nekaj časa. Morajo biti le dovolj pri močeh, da stojijo za svojimi aparaturami, premikajo prste, gledajo na ekran računalnika. Saj tudi njihova glasba oziroma celotna predstava učinkuje kot rave za možgane, in manj za telo. In ko bodo končno uspeli sprogramirati kreativnost svojim dvojnikom-robotom, jim bodo lahko v celoti prepustili mesto v studiu in na odru, sami pa se bodo v miru upokojili.
(Muska, julij 2004)
Janez Golič
|