Intervju: MERCURY REVPo treh letih tišine so se z odlično novo ploščo vrnili Mercury Rev. V času pogovora z avtorjem večine pesmi, kitaristom in pevcem Jonathanom Donahuejem, se nikomur še sanjalo ni, da bo Deserter's Songs naletela na tako ugoden odziv medijev in poslušalcev. V NME-ju so ploščo izbrali za najboljšo v letu 1998, tudi v izbirčnem The WIRE se je dobro odrezala. Torej že po tem lahko uganemo, da gre za poslušljiv (NME) in dovolj originalen (Wire) izdelek. Pa je že kazalo, da z Mercury Rev ne bo nič. Leta 1994 jih je zapustil glavni avtor in pevec David Baker. Brez njega so posneli album See You On The Other Side in se umaknili v samoto. Vmes so pomalem delali glasbo za filme, kajti že začeli so kot člani filmskega krožka v domačem Buffalu. Že zato njihova samostojna glasba nosi to filmsko dimenzijo. Z Jonathanom sem se srečal na lanskem festivalu v Readingu 29.8.1998. Tam je bil z Grasshoperjem le kot obiskovalec, a nekaj minut mi ni mogel odreči... Tako za pogovor kot za nazdravitev uspehu njihovega albuma Deserter's Songs. Kakšna je trenutna zasedba Mercury Rev, po tem, ko je odšel David Baker? Vsi ostali smo še v skupini, ko snemamo. Le kadar smo na turneji, nekateri ne igrajo, ker se želijo posvetiti lastnim projektom. In obratno, nekateri, ki jih ni bilo na snemanju, gredo z nami na turnejo. Za koncerte sva od originalnih članov v skupini le jaz in Grasshoper, gostje so Jason in Justin Russo na basu in klavirju, Adam Schneider igra Hammond orgle in Jeff Marcel bobne. Kolikor vem, ste pravzaprav začeli z ustvarjanjem filmske glasbe. Ste to glasbo objavili na kakšni plošči ali je namenjena le za film? Še vedno delamo glasbo za filme o naravi za nekatere evropske in kanadske TV hiše, kar nas polno zaposli. Ti filmi nas na nek način navdihujejo pri ustvarjanje glasbe za Mercury Rev. Ampak oboje poskušamo na nek način držati narazen. Imate pri skladanju glasbe torej v misilih kako posebno sliko ali prizor? Veliko prihaja iz sanj. Zjutraj obujam te sanje in jih poskušam preliti v ustrezno glasbo. Tu ni nič konkretnega in dokončnega. Pravzaprav se le poskušam obuditi stvari, ki se jih je težko zapomniti. S katero glasbo ste odraščali oziroma katera glasba je najbolj vplivala na vas do te mere, da ste začeli še sami igrati glasbo? Kot najstniki smo poslušali, verjamem da, iste stvari, kot večina najstnikov. Ramones, Led Zeppelin, Allman Brothers, The Band, a ob tem smo poslušali veliko res stare glasbe iz dvajsetih in štiridesetih let. Delta blues, nekatere futuriste, ki so že zdavnaj objavljali čudaške plošče, tudi klasiko... Vseskozi vsega po malem. Nekatere teh stvari težko povežem z vašo glasbo? Nikoli nismo želeli kopirati teh skupin. Le, ko smo želeli poslušati rock'n'roll, smo poslušali Led Zeppelin, če smo si zaželeli kaj mirnega, smo poslušali Briana Ena. Hmmm, vedno sem mislil, da ste poslušali psihadelijo... Ne, nikoli nismo poslušali to, kar ljudje imenujejo psihadelija. Razumem, od kje takšno tolmačenje, ker pač uporabljamo veliko nekonvencionalnih zvokov, ampak mi se smatramo za rock skupino. Kar pomeni, da lahko naredimo karkoli. Nekateri trdijo, da mora rock band mora zveneti kot Chuck Berry, ampak mi tega ne verjamemo. Rock'n'roll pomeni karkoli. Gre preko pravil, ker pravil preprosto ni. Delamo kar delamo. Označevanje je novinarski posel, mi za to, kar počnemo, nimamo posebnega naziva. Sodelovali ste z Alanom Vego. Kakšna je vaša izkušnja? On je naš "stric". Kliče nas (popači glas): "Otroci, kako ste"? Zelo dobro se razumemo, skupaj visimo v baru in dolge ure lahko pripoveduje o svojem hobiju, konjskih dirkah. Za nas je bilo sodelovanje dobra izkušnja. Alan je genij po svojim merilih, zato je morda za nekatere problematičen. Še vedno snemate glasbo na 35mm filmski trak? Ja, še, a ne več prav pogosto in za snemanje celega albuma. Morda le del kake pesmi. Začeli smo tako, da smo dobili na collegu zastonj snemalne ure v filmskem studiu. Tako smo uporabili filmski trak, ker niti nismo imeli "pravega" magnetnega traku. Ima tudi drugačen, širši zvok, "ujame" več podrobnosti. Ampak tak trak je predrag, da bi ga uporabljali za vsa snemanja. Niti se nam ne zdi tako pomembno. Je novi album mišljen konceptualno ali je le zbirka pesmi, ki so se vam nabrale v določenem obdobju? Ne da bi zares želel, ampak teme obupa, izgube in upanja se pojavljajo skozi cel album. Glasbene teme se prav tako ponavljajo, če jim le podrobneje prisluhneš, ker niso povsem enake, ampak so modificirane, imajo le podobno melodijo. So zrcalo glasbe, ki jo imamo radi. Mislim, da se skozi vse pesmi ponavljajo podobne glasbene teme in občutja. Ne znam jih opisati, morda jih lahko ti, ampak imajo neko skupno nit. Ni načrtno, težko bi ga ploščo imenoval konceptualni album. Napisal si eno pesem za prejšnji album Chemikal Brothers. Vas zanimajo te didžejevske stvari? Ja, napisal sem eno pesem zanje in vrnili so nam uslugo z remiksom pesmi Delta Sun Bottleneck Stomp z naše nove plošče. Ob Chemikal Brothers so remikse naredili še Bill Laswell, Kevin Shields iz My Bloody Valentine, in drugi. Gramofonska založba bo verjetno iz tega objavila cel album. Rad bi poudaril, da so vsi remiksi narejeni le zato, ker smo prijatelji. Poklicali so me rekli: "Rad imam to pesem, mi dovoliš da jo remiksam"? In odgovoril sem: "Ja seveda, tule imaš trak. Delaj, kar hočeš. Nam je vseeno.". Torej tega ne počnem zato, ker bi mi z remiksom Chemikal Brothers v žep kapnilo milijon dolarjev. ampak zato, ker mi je všeč, kar počnejo. Ker naredijo nekaj povsem drugačnega in iz tega se lahko kaj naučiš. Včasih naredijo celo boljše od našega originala. Tudi sam včasih remiksam njihove stvari, a za nas je to le igranje z glasbo. Gramofonska založba iz tega potegne denar, mi ne. Remiksate lastno glasbo? Včasih, čeprav to hranimo le zase. Kaj ste počeli zadnja tri leta, po albumu See You On The Other Side? Skoraj nismo delovali. Grasshoper je odšel v samostan, k sreči le za kratek čas, sicer pa smo se imeli karseda dobro. Praviš, da je minilo tri leta? Šla so kot bi mignil. Nismo niti opazili. Nismo niti nastopali. Vsi so že mislili, da smo dokončno razpadli. Lahko bi minilo tudi pet let, ker ne čutimo tovrstnega pritiska. Ko pripravimo novo ploščo, jo objavimo. Boste tokrat šli na turnejo? Ja, zagotovo pridemo na evropsko turnejo. V začetku prihodnjega leta si bomo rezervirali nekaj mesecev in igrali povsod, kamor nas bodo povabili. Ste še v stikih s skupinami, s katerimi ste bili povezani, npr Flaming Lips in Radial Spangle? V Flaming Lips sem igral na nekaj prvih ploščah. Z Radial Spangle smo v stikih preko njihovega basista Dava Fridmana. Ko smo igrali v Oklahomi (kjer so Radial Spangle doma, op.a..), smo se srečali z njim in ker je dober studijski tehnik, smo ga prosili za pomoč pri snemanjih. Imate še kaj za dodat? Poslušajte našo ploščo in se samo odločite, ali vam je všeč ali ne. Ne prisegajte na mnenja drugih, verjamite le lastnim ušesom. (prirejeno za članek v reviji Muska) MP3 odlomek/excerpt (42", 286Kb) Janez Golič |